Sabatul creatiei, duminica "invierii" si "logica" ortodocsilor
Este fascinant sa observi de ce acrobatii "logice" sunt in stare unii cand nu le vine bine la socoteala sa recunoasca adevarul, pentru ca ei iubesc mai mult populara ... minciuna.
Si fac referire aici la una dintre cele mai faimoase si reprezentative marturisiri ortodoxe a credintei - cea a ierarhului Petru Movila , mitropolitul Kievului. Aceasta "Marturisire ortodoxa a credintei" ( voi cita din editia a 2-a , Doxologia, Iasi 2019 ) a fost aprobata si ratificata de Sinodul de la Iasi ( 1642 ) , si a fost o replica oficiala si autorizata la cel mai inalt nivel de catre Ortodoxia Rasariteana data tendintelor protestante/calviniste exprimate in catehismul "deviant" al patriarhului Chiril Lucaris. Sinodul de la Iasi din 1642 a fost "prima intalnire a celor trei mari ramuri ale Ortodoxiei ( greaca, romana si slava) din istoria Bisericii " (p. 9) iar Marturisirea mitropolitului Petru Movila a fost trimisa la Constantinopol unde patriarhul ecumenic Partenie I "impreuna cu ceilalti patriarhi ai Biseriilor Apostolice din Rasarit au confirmat aceasta lucrare." ( p. 18 )
Aprobarea Patriarhiei a sosit la Iasi in luna martie 1648. Acest catehism urma sa fie tiparit ca un indreptar al credintei panortodoxe.
Vorbim asadar de un document oficial al Ortodoxiei aprobat la cel mai inalt nivel si expresia autorizata a pozitiei panortodoxe. Cu atat mai mare este greutatea negativa a absurditatii exprimate la pagina 247 : dupa ce este enuntata porunca a patra din Decalog referitoarea la ziua sfintita de Dumnezeu se pune intrebarea "cum trebie sa intelegem aceasta? " . Citez din raspuns:
Astfel. dupa ce a creat lumea intreaga in sase zile, din nefiinta, si in a saptea zi S-a oprit din lucru, a sfintit a saptea zi, ca in aceasta zi, oamenii, dupa o intrerupere a muncii lor, sa-si reaminteasca binefacerile aduse de Dumnezeu, prin crearea lumii, si sa binecuvanteze si slaveasca pe Domnul Dumnezeu.(...) Noi crestinii insa , in locul sambetei, tinem ziua duminicii din aceasta pricina : pentru ca in ziua de duminica, prin Invierea Domnului Hristos, s-a savarsit innoirea a toata lumea si liberarea neamului omenesc din robia diavolului. ( p 247)
Asadar dupa ce se recunoaste ca Insusi Dumnezeu ( implicit Tatal, Fiul/Hristos ! si Duhul Sfant) a sfintit ziua a saptea si a lasat-o oamenilor - nu evreilor ! - pentru odihna (oprirea muncii zilnice) si inchinare plina de recunostinta adusa Creatorului a toate si multumire pentru toate bunatatile oferite, se introduce un adversativ "insa" vizand-i pe crestini carora li se "serveste" duminica in locul sambetei , adica ziua sfintita de Insusi Dumnezeu Hristos le este inlocuita cu duminica pe pretextul ca este ziua invierii Lui, reinnoirii lumii si a eliberarii din pacat.
Si ca penibilul sa fie si mai adanc se continua:
Motivul pentru care stramutarea sambetei a fost facuta in ziua de duminica este acesta: pentru ca Hristos estte Domnul Sambetei, dupa Sfanta Scriptura : " Caci Fiul Omului este Domn si al sambetei"(Matei 12:8) . Asadar, daca Hristos este Domnul Sambetei,atunci pentru ca aceasta pricina dreapta, sambata s-a stramutat in ziua de duminica, atat pentru ca Domnul Hristos nu este supus nici unei ascultari, cat si pentru ca in aceasta zi , si nu in alta, Domnul Hristos a inviat din morti si in aceasta zi s-a facut innoirea lumii intru apropierea mantuirii noastre vesnice. ( p. 249)
Care va sa zica "a fost facuta" o stramutare - nu se zice insa aici si de catre cine ! (oficial de catre imparatul Constantin) - de la ziua sfintita de Insusi Dumnezeu la o zi despre care nicaieri nu scrie ca ar fi fost sfintita de Dumnezeu. Iar motivul invocat al "stramutarii" este ca "Hristos estte Domnul Sambetei, dupa Sfanta Scriptura" !!! Deci pentru ca Hristos este Domnul Sambetei voi crestinii nu mai tineti sambata Hristosului vostru ci duminica ! Halal logica ! Pentru ca Hristos este Domnul sambetei, sambata s-ar fi stramutat - singurica, asa ... de capul ei , in camasa de noapte si pe furis, in ziua de duminica ! ... "Hristos nu este supus nici unei ascultari"- era nevoie ca Dumnezeu sa Isi dea dezlegare de la ce El Insusi crease ,sfintise , binecuvantase si daruise omenirii - ziua a saptea? Aiuristic.
Spre deosebire de asa acrobatii ilogice penibile unii ortodocsi, putini, au indraznit sa recunoasca , precum monahul Nicolae De la Rohia, ca nu exista nici un text biblic pentru schimbarea ( si respectarea "oarba" a ) sambetei cu duminica :
dacă judecăm strâmt și literal, la nivel de absolutizare a unui anume text izolat din cuprinsul Scripturii, urmează că trebuie să devenim cu toții și imediat adventiști, căci nicăieri în cuprinsul Evangheliilor Hristos nu ne spune să nu prăznuim sâmbăta, ci duminica ; n-avem text pentru duminică ! Iată unde ne-ar duce logica unei hermeneutici literale
in "Daruind vei dobandi" - Eseul-predica "O pseudo-problema" ( p. 479 in volumul Integralei NS de la Polirom)
Onestitatea evreului crestinat in puscaria comunista este de laudat , desi el a renuntat la sabatul zis al fostilor sai coreligionarilor , pentru duminica stramutarii .Steinhardt mai degraba ataca hermeneutica "literalista" de care ii gaseste vinovati pe protestanti mai ales, dar macar recunoaste ceea ce este evident si incontestabil , si nu se faulteaza singur precum majoritatea ortodocsilor care isi rezerva cu incapatanare dreptul de a cadea in ridicol incercand sa argumenteze ceva imposibil de aparat logic . Poti contesta - corect sau nu, indreptatit sau nu - o "logica (a) unei hermeneutici literaliste" dar macar nu invoci "argumente" aberante !
Cu ceva timp in urma postam pe o retea sociala o alta recunoastere remarcabila a valabilitatii si acutalitatii poruncii a patra , de asta data pe o "filiera" metodista - de la minutul 11:34 vorbeste despre porunca a 4-a.:
https://www.youtube.com/watch?v=N4L0hOCxfk0
Si mai de mult scriam despre Cand resentimentele fac ”teologie” : Sabat vs Duminica si despre
Sambata in Biserica veche – in Canoanele Sfintilor Apostoli .- pentru sabatarianismul coptilor : SABBATH OBSERVANCE FROM COPTIC SOURCES
" Let the servants (of the Lord) work five days; On the Sabbath (Sabbaton) and the Lord's day (kyriake) let them rest for the church that they may be instructed in piety. The Sabbath because God Himself rested on it when He completed all the creation. The Lord's day because it is the day of the resurrection of the Lord "
"Later on, the Copts found it difficult to observe two days and gradually Sunday, being the day of the ruling authorities, prevailed over the Sabbath till today the original Sabbath observance is commemorated only by an evening mass in the Coptic monasteries."
- " Furthermore, the Ethiopian Orthodox Tewahedo Church upholds a form of Sabbatarianism, observing the seventh-day Sabbath (Saturday), in addition to the Lord's Day (Sunday),[78] although more emphasis, because of the Resurrection of Christ, is laid upon Sunday." via https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Orthodox_Tewahedo_Church#Similarities_to_Judaism_and_Islam
- "Furthermore, the Eritrean Orthodox Tewahedo Church is Sabbatarian, observing the Sabbath on Saturday, in addition to observing the Lord's Day on Sunday,[22] but in commemoration of the Resurrection of Christ, more emphasis is placed upon Sunday." via https://en.wikipedia.org/wiki/Eritrean_Orthodox_Tewahedo_Church#Similarities_to_Judaism
Comentarii
Trimiteți un comentariu