Mâncarea de carne, reformistii și docetismul


Scriam acum ceva ani buni despre Ioan  Botezătorul și lacustele lui (pe care unii le cred roscove) si despre cum lacustele astea chiar n-au vrut sa-l lase pe Botezator sa atinga nobilul ideal al sfantului  vegetarianismului pur, 100% . 

Citind Biblia la rand mi-au sclipit in minte ceva ganduri si conexiuni despre Dumnezeu ca mancator de carne - vai! - spre oroarea ucenicilor reformisti ai Elenei White. A fost El vegetarian cand ne-a vizitat intrupat acum 2000 de ani? Dar inainte ?!

In primul rand trebuie clar precizat ca in cazul Vechiului Testament vorbim de epifanii ( aparitii/manifestari ale lui Dumnezeu in forma umana) dat fiind ca Dumnezeu inca nu se intrupase.

In al doilea rand Dumnezeu fiind Spirit/Duh evident nu necesita alimente (pentru prezervarea vietii precum muritorii). Daca spunem ca "Dumnezeu mananca" vorbim despre o realitate antropomorfa (cf DEX "Care seamănă cu omul, care amintește de om. Care are formă de ființă omenească." )

Surprinzator , exista cel putin o aparitie/epifanie divina de dinainte de intruparea Fiului in care Dumnezeu mananca ! Geneza/Facerea capitolul 18:1-8 ( citata aici din versiunea Anania Bartolomeu): 

18:1 Domnul i S’a arătat [lui Avraam] la stejarul Mamvri, pe când el ședea în pragul cortului său sub zăduful amiezei.
18:2 Și ridicându-și el ochii, s’a uitat; și iată, trei Oameni îi stăteau în față; și de cum I-a văzut, a alergat din pragul cortului său în întâmpinarea Lor și s’a închinat până la pământ.

18:3 Și a zis: „Doamne, dac’am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!

18:4 Să se aducă puțină apă! Spălați-Vă picioarele și odihniți-Vă sub acest copac;

18:5 eu voi aduce pâine și veți mânca, după care Vă veți duce’n calea Voastră, de vreme ce-ați trecut pe la robul Vostru!” Zis-au Aceia: „Fă precum ai zis!”

18:6 Și a alergat Avraam în cort la Sarra și i-a zis: „Ia repede trei măsuri de făinuță de grâu, frământă și fă azime!”

18:7 Apoi Avraam a dat fuga la cireadă, a luat un vițel fraged și frumos și l-a dat slugii, care-a dat zor să-l gătească.

18:8 Și a luat Avraam unt, lapte și vițelul pe care-l gătise și le-a pus înaintea Lor; și Ei au mâncat în timp ce el stătea alături de Ei, sub copac.

Dupa cum se poate vedea deja din text , traducerea sugereaza ca avem de-a face cu Sfanta Treime asa cum au inteles majoritatea parintilor bisericii. 

E de mirare totusi usurinta cu care majoritatea parintilor au ignorat (?!) versetul 1 din capitolul 19 unde scrie clar :

Cei doi îngeri au ajuns la Sodoma spre seară; iar Lot ședea la poarta Sodomei. Și văzându-I, Lot s’a ridicat să-I întâmpine și s’a plecat cu fața până la pământ

Este vorba de doi dintre cei trei care au plecat spre Sodoma asa cum reiese clar din versetele 16 si 22:

Apoi sculându-Se de acolo, Oamenii au cătat spre Sodoma și Gomora; iar Avraam mergea cu Ei să-I petreacă.

Oamenii au plecat de acolo și mergeau spre Sodoma, în timp ce Avraam încă stătea înaintea Domnului.

Este evident ca cei 2 ingeri au plecat spre Sodoma in timp ce Cel de treilea a ramas sa "negocieze" soarta Sodomei cu Avraam.

Remarcabil este ca ambii parinti apologeti Sf. Irineu de Lugdunum si Sf. Iustin Martirul si Filosoful , spre deosebire de parintii mai tarzii (adepti ai vederii Sfintei Treimi in pasaj), identifica corect protagonistii din Facerea/Geneza 18 ca fiind Fiul lui Dumnezeu si doi ingeri. ( Sf Irineu - Demonstatia propovaduirii apostolice cap 44 si Sf. Iustin - Dialogul cu Trifon 56-59)

Revenind, Il avem aici pe Fiul lui Dumnezeu venit in vizita la Avraam , poftit la masa si servit cu paine , lapte, unt si un bine rumenit vitel fraged si frumos (vv 7,8) . Iar Domnul si ingerii au mancat sub privirea lui Avraam, postat alaturi de ei sub copac. Christos , Creatorul Universului se ospateaza cu vitelul lui Avraam !

Bineinteles ca evreii nu accepta Prezenta Divina "pura" in vizita la Avraam . Conform rabinilor cei trei vizitatori erau ingerii Mihail, Gabriel si Rafael fiecare cu o misiune : vestirea nasterii lui Isaac, distrugerea Sodomei,vindecarea lui Avraam dupa circumcizie ( a se vedea notele la text din Septuaginta NEC-Polirom si Tora in limba romana ).

Atat de stranie le-a parut comentatorilor evrei ideea ca fiintele ceresti s-ar putea infrupta din hrana muritorilor, si inca dintr-un animal mort prin injunghiere si gatit, incat au respins dezgustati ideea. Nota de subsol din Tora in romana reda comentariul cel mai celebru al lui Rasi : 

" Ingerii care nu au nevoie sa manance, fiind "hraniti" direct de Prezenta Divina , s-au prefacut aici ca mananca si beau , pentru a-l onora pe Avraam si a nu devia de la obiceiul locului (Rasi) "

Nu doar ca era de neconceput ca Dumnezeu Insusi, Creatorul, sa se intrupeze ca vizitator al lui Abraam , dar sa mai si manance o mortaciune perpelita prin foc... 

Dar nu doar evreilor li s-a parut prea mult de crezut ci si crestinilor ! Conform notei la versetul 8 din LXX NEC-Polirom - "dupa exegetii antici , a fost o aparenta de ospat " !! S-ar zice ca e forma timpurie de docetism - atat de scandaloasa li s-a parut ideea ca Fiul lui Dumnezeu inca neincarnat mananca , ba chiar carne de vitel mananca !

Daca inainte de intrupare Fiul s-a lasat ospatat de Avraam cu vitel, sa se mai mire cineva ca si dupa intrupare Domnul a mancat miel !? Nu doar in Luca 22:11 Domnul a mancat Pastele:

și spuneți-i stăpânului casei: Învățătorul îți zice: Unde este odaia în care să mănânc Paștile cu ucenicii Mei?

caci la fiecare sarbatoare a Pastelor orice evreu era dator (! Numeri 9:13 ) sa manance mielul pascal cu ierburi amare si tot ritualul. 

Ba inca si dupa inviere, in trupul Sau proslavit, Domnul - de dragul ucenicilor Sai - se infrupta din ce aveau sa-I dea sa manance - peste fript si fagure de miere - Luca 24:41-43 :

Și lor, celor încă necrezând de bucurie și minunându-se, El le-a zis: „Aveți aici ceva de mâncare?”
Iar ei I-au dat o bucată de pește fript și dintr’un fagure de miere.
Și, luând, a mâncat în fața lor.

Dumnezeu vegetarian? Carnivor? Omnivor, de dragul omului . Dumnezeu mâncător de carne? Întrupat da, chiar și înainte de Întrupare - de dragul omului si salvarii lui. Dumnezeu iubitorul de oameni. Da, a  mancat la masa lui Avraam vitel pentru a-i binevesti ca durerea lui cea mare are leac; a mancat miei la mesele  pascale ale evreilor pentru a-Si intari propriile prescriptii sfinte, a mancat peste inaintea ucenicilor pentru a le ajuta credinta sovaielnica.

Apelul la revenirea la dieta edenica este just si necesar , dar el nu poate fi motivat/argumentat stramb prin "exegeze" caraghioase . Tot la fel, a ne feri de docetism si alte erezii oricat de scandaloase ne-ar parea cuvintele Scripturii sau oricat de slaba ar fi ratiunea noastra in fata revelatiei care o depaseste.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Noul Testament SBR 2023 - imbucurator de onest

Despre Scriptura, Crez , scrierile crestine timpurii si nebuniile zilei de azi

Dupa 20 de ani - De ce-am plecat , de ce-as mai fi rămas ?